JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Der er naturligvis nogle sandheder i artiklen, men nogle ting bør nævnes .
1 - Det med at de fleste europæiske lande tilbyder tog med 350 km/t er vist en sandhed med modifikationer. Så vidt jeg ved er det kun i Frankrig at man kommer op på denne hastighed, og det er endda kun på nogle få udvalgte strækninger. Ser man på alle europæiske lande, så er 200 km/t langt mere normalt.
2 - Man glemmer at tage højde for Lyntogenes lokale rolle. Det kan godt være at der er færre rejsende mellem landsdelene, men til gengæld er der mange der benytter både IC og Lyntogene lokalt når de skal pendle til og fra arbejde og studie. Der er i hvert faldt godt fyldt op både om morgenen og eftermiddagen.
Ikke for at holde hånden over DSB, men det er mit indtryk at der er nogle politikere og journalister tror, at vi bare skal have et direkte TGV-tog der suser med 350 km/t mellem København og Aalborg. Der fokuseres ikke på danske rejsemønstre, og hvorfor togene har de køreplaner de har i dag.
Danmark er hverken Frankrig eller Tyskland, og det er dumt at sammenligne os med disse lande når det gælder togdrift.
I Holland kører man med op til 300 km/t mellem Amsterdam og Rotterdam, så højhastighed er ikke kun forbeholdt store lande, men også visionære lande.
Et kig på flyselskabernes fartplaner indikere også at der er et kæmpe behov for hurtig transport mellem de store danske byer. Mellem Aalborg og København udbydes der ca. 2500-2700 flysæder pr. hverdag pr. retning. Det svarer til alle siddepladser i 18-20 IC3 togsæt. Dertil kommer fly til/fra Tirstrup.
--
Mvh Anders