Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)

af Peter Christensen, 27/11 2018, 09:10 (2191 dage siden) @ Jens Hansen

Næ, det store problem, som avisen påpeger, ar at DSB køber et gennemsnitstog, som både skal køre fjerntog og lokaltog. Dvs.det bliver for stort og dyrt til en del trafik og for dårligt til en anden del af trafikken. Og det gør DSB alene, for at optimere deres egen verden. DSB, og nok mere præcist en væsentlig del af medarbejderne, lever fortsat i euforien af IC3.

Det bliver vi hurtigt enige om.
Faktisk minder DSBs ageren lidt om hvorledes ØK fik en møllesten om halsen med deres LRV skibe og en ualmindelig "døv" ledelse.
Hos ØK var kulturen "vi laver ikke fejl. Punktum". Det er godt nok noget af en holdning at have, men en del af fortællingen om ØK.
Læs lidt mere her - ØK LRV

Altså, man tror man køber "jack of all trades", men får i virkeligheden "jack of no trades".
Vel havde ØK mange argumenter for hvorledes skibene var bygget og isoleret set var argumenterne ikke dårlige.
Desværre virkede skibene ikke i markedet - de duede ikke til hverken det ene eller det andet - og resten er historie.
Det samme gælder for DSBs ønsker om "et tog til al trafik".
Jeg frygter lidt at DSB er ved at lave en kopi af ØKs LRV (læs: skaffe sig en møllesten om halsen), for isoleret set kan du finde argumenter for både "et tog til alt" og 200 km/t.
Men hvis toget er for dyrt eller dårligt når (ikke hvis) trafikken udbydes, så har DSB et problem....


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak