JP-lederartikel: DSB leverer tog til fortiden (Trafikpolitik)
Muligvis er det forstyrrende med fakta, men der er faktisk en forligskreds, med flertal, som har aftalt opgradering af strækningen Ringsted -Odense til 200 km/t.
Så missede du vist hele pointen: Tophastighed betyder meget lidt. For Lyntog er gennemsnitshastigheden den nævnte strækning 130 km/t og for IC på samme strækning er den 105 km/t. Så batter det intet at øge fra max 180 km/t til max 200 km/t. De ekstra 11% vil slet ikke slå igennem i rejsetiden.
Så inden DSB ruller deres "fremtidens tog" ud fra 2025, ja så er hastigheden København - Fredericia oppe til 200/250 km/t.
Du mener København-Middelfart. Der køres meget langsom i trekantsområdet. Fra Fredericia til Randers er der max 160 km/t, fra Hobro til Aalborg max 120 km/t. Det har ikke udsigt til at ændre sig. Og husk lige at det er BDK vi taler om: alle tidsplaner er fri fantasi.
Hvad skal vi dog med 250 km/t tog? Det er som en Ferrari på en dansk motorvej. En VW Up! kommer nøjagtig lige så hurtigt frem.