Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Hvis det sidespor er anlagt samtidig med banen, indgår det formentlig i banens anlægsregnskab, og som jeg husker det, udøvede Staten tilsyn (husker ikke instansens navn f.s.v. angår privatbanerne) med sådanne anlæg - også/især tilsyn med anlægsøkonomien. Den pågældende instans' arkiv er formentlig først blevet afleveret til Rigsarkivet lang tid efter Wilcke & Thomassens bog.Jeg ved ikke, om Staten ydede tilskud til KSB's anlæg og/eller garanterede "et eller andet". Men hvis den gjorde, og hvis tilsynets arkiv er afleveret, er der formentlig noget at hente der. De tilsynsarkiver, jeg har haft fingrene nede i, har primært vedrørt det vi i dag kalder statsbanestrækninger. Men guderne skal vide, at der var tale om et meget detaljeret tilsyn.
Så måske er der noget at hente - for de der har tid og lyst. Jeg har lyst - men ikke tid. Da der var tale om et sidespor på fri bane, vil jeg dog følge med i den videre udvikling.
Det er muligt, at der ligger noget i kommissarius arkiv, som har ligget på Rigsarkivet i mange år, nok også i Thomassens og Wilckes tid, men som man ellers må formode har været besøgt af senere forskere i KSB's historie. Det er da et nærliggende sted for dem at søge.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.