Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Hvis der har været et sidespor på stedet, må der have været tale om et sidespor på fri bane. Den slags kan findes i tjenestekøreplanen. Har nogen fundet en sådan og kigget i den?
Hvis der ikke har været et sidespor på stedet, har der måske været en smalsporsbane oppe fra teglværket og ned til "den rigtige" jernbane, hvor varerne så er blevet læsset om til godsvogne "på fri bane". Den slags har jeg mest set i Jylland, hvor mergel blev læsset af på fri bane. Sådan noget fremgår normalt ikke af tjenestekøreplanerne - her skal man have fat i arkivkasserne. Findes de?
M.v.h.
Thomas
Ikke alle sidespor på fri bane er kategorisk anført i tjenestekøreplanerne. Det afhænger af baneselskabet. Men hvis nogen har en KSB-tjenestekøreplan med oplysning om sporet, så vil det da være fint. De KSB-tjenestekøreplaner, som jeg har set, har ikke sidesporet optaget. Da sidesporet var et privat sidespor, som nok mest blev benyttet til afsendelse af gods, er det heller ikke optaget i de offentlig godstariffer.Banens arkiv eksisterer i øvrigt ikke mere, så dér kan man ikke lede. Det blev destrueret ved statsovertagelsen i 1948, efter at enkelte sager var udtaget til DSB's brug. Dette var også et problem for Wilcke og Thomassen, da det skrev deres bøger.
Kære Morten
Jeg er enig med dig i, at ikke alle sidespor på fri bane var optaget i tjenestekøreplanerne. Men for helt at afvise et eventuelt sidespor kræves, at samtlige tjenestekøreplaner er gennemgået, og det er næppe sket.
Privatbaner er ikke "mit område", og du har formentlig ret i, at et eventuelt sidespor på fri bane, som blev nedlagt over 30 år før statsovertagelsen, ikke har genereret overlevende sagsakter. Mange akter er dog blevet tilgængelige de seneste år - efter KSB-bøgerne blev forfattet. Måske er der noget at hente, for de der har tid og evner.
Bedste hilsner
Thomas