Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Nu ved jeg ikke hvad EVP vidste, men han citerer "en af Slangerupbanens repræsentantskab ca. 1910 udgiven piece", hvor der står:
"Straks efter at Toget har forladt Emdrup Holdeplads, dukker det store Teglværk "Dysseværk" , der ved et Stikspor er sat i Forbindelse med Slangerupbanen, , frem, og Toget ruller ind over en 80 Fod lang Bro."
Der er 600-700 meter fra den gamle Emdrup stations nordlige ende til banens skæring med Dyssegårdsvej, og der refereres i pjecen ikke til sidesporets placering, men til hvornår teglværket kunne ses over markerne fra toget. Det har raget godt op i landskabet.
Datidens skribenter var ikke nødvendigvis "plaget af", hvordan virkeligheden så ud, og end mindre læserne. Verden var, længe før internettets tid, "ukendt" og "uoverskuelig" for de fleste læsere.
Men at Dysseværket var ganske synligt, ses på dette billede:
Lyngbyvej set mod København. På vejen ses gående børn og Dyssegård Teglværk 'Dysseværk' i baggrunden til højre. Teglværket blev anlagt af P.A.Alberti 1896, produktionen indstillet 1918. Dateringsnote: Ca. 1900. Fotograf: Ukendt. Gentofte Lokalarkiv - Nummer: B16213.
Jeg har svært ved at tro, der var et sidespor - terrænforholdene taget i betragtning - på fri bane til værket - eller en læsseplads. Gladsaxe Byarkivs udsagn om Alberti og hans evt. interesse for Vangede station må da bero "på et eller andet".
M.v.h.
Niels