Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Som jeg ser det, viser kortet, at der gik en vej fra teglværket til banen. Vejen kan meget vel have været brugt til at transportere mursten til læsning i jernbanevogne. Om der ligefrem har været et separat læssespor ses ikke, men ved grusgraven mellem Stengården og Bagsværd (i dag ligger Hjaltesvej og den ny Bagsværd Skole på området) blev der angiveligt læsset grusvogne på fri bane uden for togtid.
Så har læssefolkene haft travlt. Ifølge avisen 'København' befaredes banen i 1907 på hverdage af 12 tog foruden godstog, på søn- og hellligdage endog 30-40 tog. Javist, det er kun halvt så mange omregnet til togpar, men desuagtet var det antallet af tog, som "fyldte op" på strækningen og som der skulle holdes øje med "udenfor togtid".
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.