Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Teglindustriens opblomstring omkring forrige-forrige århundredskift skyldtes ikke mindst spekulationsbyggeriet i Københavns Nørrebro- og Vesterbrokvarterer, der "opsugede" al markedets teglproduktion. Selv opblomstringen af teglindustrien på øen Hven tilskrives især byggeriet i København.
Efterhånden, som dette byggeri klingede ud, skærpedes konkurrencen teglværkerne imellem, og her var transporten ikke uvæsentlig. Således døde teglindustrien på Hven p.g.a. de søværts transportomkostninger.
Andre teglværker, som Dysseværket, "gravede tomt".
Men mon ikke Dysseværket indtil da havde udnyttet sit tætte naboskab til Lyngbyvejen og læsset teglprodukterne på hestevogne og afsted derinda' - uden unødige omlæsninger undervejs?
M.v.h.
Niels
Dysseværket blev sammen med resterne af Frederikholms Teglværk opkøbt af vistnok Hammersholt Teglværk, der genbrugte nogle af bygningerne.
Muligvis har man kørt teglværksprodukterne med hest og vogn, selv om det har været synd for hestene, især hvis varerne skulle til fjernere steder end København, fx til Amager. I gentofte kommune, hvor der også blev bygget meget, kunne det måske gå an. Og nu ER der jo en skriftlig kilder, der omtaler et stikspor fra KSB.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.