Dyssegård Teglværk - Dysseværket

af Steffen Dresler, 19/10 2024, 09:51 (3 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Godformiddag

I denne "never ending story" vedr. Dysseværket, har en mail "penneven" i udlandet sendt mig en længere redegørelse, vedr. de svar der er kommet her i tråden. Jeg har ikke tænkt på at bringe denne redegørelse med mange sikkert korrekte synspunkter og hvis det skal gøres, må det være min "penneven".

MEN, han gjorde opmærksomt på en ting, som jeg ikke mener har været et emne vedr. transport, nemlig de uhyre store mængder af brændsel, for at få leret til brændt til mursten i ovnene!
Om det var kul, koks eller andet brændsel, som simpelt træ, ved jeg ikke. MEN det var jo et nødvendigt element i fabrikationen af mursten.

SÅ, hvordan blev så DET transporteret til Dysseværket, ad banen, altså OP, OP til Lyngbyvej og til højre ind på værket, via hestevogn ad Lyngbyvej eller en kombination heraf. Og med den trafik der er blevet beskrevet på den "almindelige KSB", MÅ det jo sammen med borttransport af mursten, have været en rimelig stor opgave som ikke ville gå upåagtet hen i litteraturen/jernbanehistorien!

Bare nogle tanker vedr. et sidespor/vej, hvorfra der må have været en temmelig stor trafik, hvis altså eksisteret som spor eller vej.

Steff


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak