Avatar

Dyssegård Teglværk - Dysseværket

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/10 2024, 22:25 (2 dage siden) @ Jens Vesterdahl

Forløbet af den den skitserede kurve går nogenlunde hvor Teglværksbakken i dag ligger, og blyantsstregen udgår ca. fra Dyssegård trinbræt,


Måske sporet til teglværket så har ligget, hvor Teglværksbakken senere blev anlagt. Vejanlæg på tidligere banetrasseer er ikke ualmindelige.

men hvad betyder markeringen "Ppl"? Er det en ældre betegnelse for holdeplads?

Det er det ikke, for der har ikke ligget nogen holdeplads dér, men der er et symbol på stedet jf. Forklaringen forrest i kortet.

Så altså en niveauovergang og så en bro over Gentofte Rende. Hvis der har været bane op til værket som skitseret, har den dælme været stejl, men umuligt er det jo ikke.

Mvh
Jens

En smalsporsbane, hvor vogne med teglværksprodukter har kunnet løbe ned med tyngdekraftens hjælp, og de tomme vogne, som ikke har vejet så meget, har kunnet trækkes op til værket af heste. Det er jo ikke umuligt.

Det er en hypotese, som måske kan bekræftes af studier i lokalarkivet.

--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen

En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak