Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Hvis der har været et sidespor på stedet, må der have været tale om et sidespor på fri bane. Den slags kan findes i tjenestekøreplanen. Har nogen fundet en sådan og kigget i den?
Hvis der ikke har været et sidespor på stedet, har der måske været en smalsporsbane oppe fra teglværket og ned til "den rigtige" jernbane, hvor varerne så er blevet læsset om til godsvogne "på fri bane". Den slags har jeg mest set i Jylland, hvor mergel blev læsset af på fri bane. Sådan noget fremgår normalt ikke af tjenestekøreplanerne - her skal man have fat i arkivkasserne. Findes de?
M.v.h.
Thomas
Ikke alle sidespor på fri bane er kategorisk anført i tjenestekøreplanerne. Det afhænger af baneselskabet. Men hvis nogen har en KSB-tjenestekøreplan med oplysning om sporet, så vil det da være fint. De KSB-tjenestekøreplaner, som jeg har set, har ikke sidesporet optaget. Da sidesporet var et privat sidespor, som nok mest blev benyttet til afsendelse af gods, er det heller ikke optaget i de offentlig godstariffer.Banens arkiv eksisterer i øvrigt ikke mere, så dér kan man ikke lede. Det blev destrueret ved statsovertagelsen i 1948, efter at enkelte sager var udtaget til DSB's brug. Dette var også et problem for Wilcke og Thomassen, da det skrev deres bøger.
Kære MortenJeg er enig med dig i, at ikke alle sidespor på fri bane var optaget i tjenestekøreplanerne. Men for helt at afvise et eventuelt sidespor kræves, at samtlige tjenestekøreplaner er gennemgået, og det er næppe sket.
Det er det næppe. Men når/hvis samtlige tjenestekøreplaner er gennemgået, uden at der er fundet et sidespor, så kan sidesporets eksistens stadig ikke afvises, i og med at ikke alle sidespor på fri bane ikke nødvendigvis var optaget i tjenestekøreplanerne, hvad du jo også selv bekræfter. Typisk udkom ptivatbanernes tjenestekøreplaner heller ikke hvert år men kun, når der blev ændret i køreplanen i et omfang, der ikke kunne håndrettes.
Privatbaner er ikke "mit område", og du har formentlig ret i, at et eventuelt sidespor på fri bane, som blev nedlagt over 30 år før statsovertagelsen, ikke har genereret overlevende sagsakter. Mange akter er dog blevet tilgængelige de seneste år - efter KSB-bøgerne blev forfattet. Måske er der noget at hente, for de der har tid og evner.
De vil så i givet fald ligge i en privat samling eller hos et lokalarkiv, ikke i Statens arkiver. Der synes dog ikke at være dukket noget op, trods det at KSB bestemt har haft lokale jernbanentusiasters bevågenhed og tid siden Thomassen og Wilckes dage.
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.