Dyssegård Teglværk - Dysseværket
Godaften
Det var et godt kort du der fik fat i med hensyn til sporet.
Skal kortet læses sådan, at sporet slutter, hvor det er færdig med kurven og rammer "Teglvejsbakken" halvvejs oppe mod Lyngbyvej?
Rent niveaumæssigt giver det bedre mening, at sporet ender, hvor der for alvor kommer stigningspromiller. Altså sporet gik ikke ind i graven, men muligvis anvendt til transport af færdige sten ned til KSB?
Var lige forbi igen her til eftermiddag og undres (igen), hvis der har været en større udgravning op mod Lyngbyvej. Den er jo så fyldt op igen???????????
Bedste hilsener
Steff
Ad Thomas:
Kunne du af absolut egoistiske grunde vise kortudsnittet helt op til hvor Vangede station ligger idag, altså nuværende kryds Vangevej/Ellegårdsvej? Der er nemlig nogle matrikler og navne jeg ikke kan få til at stemme, ud over jeg kan se at "min grund" i sin tid har afgivet areal til 2. spor (S-tog).
Hej Steff,
Hvad du dog ikke gør for at undgå havearbejde. Ja, "hullet" ved Lyngbyvej ser ud til at være fyldt op igen. Dte har jo været relativ salgbare villagrunde, man fik dér. Og vi kan stadig ikke afgøre, om sporet op til værket var normalspor eller smalspor; det kan man ikke se af kortsignaturen. Og såm Thomas skriver, så er en signatur ikke noget endegyldig bevis. Men måske kan industribaneeksperterne (hvortil jeg dog medregner Niels Munch) sige mere om et eventuelt smalspor ned i graven?
--
Med vanlig venlig hilsen
Morten F. Larsen
En pessimist ser en mørk tunnel.
En optimist ser lyset for enden af tunnelen.
En realist ser et godstog.
En lokomotivfører ser tre idioter, der står midt i sporet og stirrer tomt frem for sig.