Benyttelsen af N 201-210

af Steffen Dresler, 22/12 2018, 20:26 (2162 dage siden) @ Ole Lund Jensen

God aften til alle

Jamen, dette underbygger - mener jeg - jo ikke alene både den officielle, men også den mere praktiske løsning, at den KØREPLANSMÆSSIGE anvendelse af damp som anført i TK´er og maskinbenyttelsesplaner, ophørte i og med overgangen til K70s! Det var målet for MAFD og det blev gennemført.
At der så har kørt flere tog med damp EFTER den 15. maj 1970 gør jo ikke, at det var køreplansmæssigt planlagt med denne traktionsform. Men som Georg jo så rigtigt skriver, var der en plan B og sikkert også en plan C, der netop skulle sørge for togenes gennemførelse uanset traktionsform, HVIS der ikke var den PLANLAGTE/ØNSKEDE dieseltraktion til rådighed af forskellige årsager. Det kunne jo være reparation, nedbrud og ikke leverede diesellokomotiver etc. Og at der derfor også er gennemført et antal særtog med damp viser jo så bare, at der var taget højde for dette i en plan B og muligvis C. At et særtog gennemføres med anden traktionsform end planlagt, gør jo ikke at den valgte traktionsform var det ønskede, men den der var tilrådighed.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: A pro pos damp. I morgen søndag er det en uge siden jeg som bare en af nogle få (heldige) personer, havde mulighed for at nyde en 3-benet (S-mask) med materieltog strække ud over ca. 30 km i aften/nattestilheden (2 grønne hele vejen) med en næsten helt åben regulator, selvfølgelig indenfor den tilladte grænse vel og mærke, dog med en lille hastighedsnedsættelse gennem Htå. DET var sukkertøj for øregangene!! Denne lyd kunne jeg godt unde alle læserne her på siden at opleve, næsten bedre end syv minus en, whau;-) ;-) !! Også alderen taget i betragtning af læsere og skribenter her på siden:-D


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MH333Indsend billeder
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak