Benyttelsen af N 201-210 - opsamling
Tak for de mange forskellige svar og bemærkninger.
Der fremkom ikke nye billeder, men vi fik jo sandsynliggjort ved hjælp af maskinløb, at N-maskinerne i en kort periode benyttedes i brunkulstogene Fasterholt-Brande-Esbjerg og returløb i modsat retning. Og netop fordi perioden var kort, har måske ingen nået at fotografere det.
I de maskinløb, som Georg viste, var der angiveligt også indeholdt kørsel til Flensburg Weiche. Jeg kan dog ikke få øje på forkortelsen "Fw" noget steds i de pågældende maskinløb, men det er måske 99xx-togene fra og til Padborg, som var kørsel til/fra Flensburg Weiche?
Hvad angår afslutningen af DSBs brug af damp til togfremførelse i maj 1970, er jeg efterfølgende stødt på endnu et sted, hvor det hævdes, at sidste dampfremførte tog kørte den 30. maj 1970, nemlig i Claus Bojes og Mogens Duus' "På sporet af 70'erne"; men jeg savner det fortsat godtgjort med billeder, øjenvidners notater eller med DSBs registrering af lokomotivbenyttelsen, at det faktisk forholdt sig sådan. Adskillige, der læser eller skriver med her, oplevede dampens sidste krampetrækninger personligt og må vel have fulgt den sidste dampkørsel i foråret 1970 så tæt, at det kan afklares helt entydigt, om der vitterligt kørte et N-maskinefremført tog den 30. maj som det aller sidste - eller om der overhovedet benyttedes damp i ordinær drift efter E 987s tur til/fra Herning den 15. maj 1970.
Med venlig hilsen
Ole Lund Jensen