Benyttelsen af N 201-210

af Georg Schmidt, 25/9 2018, 10:31 (2251 dage siden) @ UTJ

Depotet i Brande havde 1943-46 op til 5 D-maskiner ( der kunne også være en G imellem) som "rangermaskiner" i lejerne både Søby og Sandfeld. I 1943 fik man også O 312 som blev brugt til hjælpetoget, som jo ofte skulle i lejerne og samle noget op. Brandes faste D-maskiner var mest bundet på strækningen til Langå-Randers (1944). Nogle D fortsatte fra Langå til Viborg, og derfra tog de nogle særtogsture til Karup og hjem til Brande samme vej. Brande havde også f. eks 1944 5 K-maskiner til kørsel på "den skæve bane". Under krigen kunne Brande lokalt have op til 5 rangermaskiner i sving (3 F og 2 Hs). Bortkørsel af brunkulsvognene blev mest udført af Aarhus D-maskiner i 34. tur, kørt i området (det gjaldt også Troldhede) af Herning personale i 48. tur, der var vokset til hele 12 sæt.
I "moderne tid" blev læsningen jo anderledes organiseret.

[image]
Sidste maskinløb med brunkulstog fremført med damp.

[image]
Her lidt mere spot på "brunkulsafdelingen" i løbet, bemærk i øvrigt kørslen mellem Padborg og Flensburg Weiche.

Om dette løb holdt helt til 1/10-61 er uvist. Pr 1/10-61 var i tur 232 i Århus indsat 14 MX og deri også brunkulskørslen. Der var også en disp MX til brunkulskørsel Brande-Esbjerg og den har man nok benyttet hvis det var muligt fra 1/10-61. N-maskine kørslen viser også et godstog i begge ender af turen til Fasterholt, men N-maskine kørslen Brande-Esbjerg har været i ret kort tid. Esbjerg havde stadig 2 Pr, hvor den ene blev benyttet det det daglige godstog mellem Esbjerg og Brande.

M v h
Georg


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak