Avatar

Benyttelsen af N 201-210

af Morten Flindt Larsen, København K, 25/9 2018, 10:41 (2251 dage siden) @ Steffen Dresler
redigeret af Morten Flindt Larsen, 25/9 2018, 11:03

Godmorgen

I den udmærkede bog ”DSB litra P og Pr – fra Atlantic til Pacific” udgivet af Lokomotivet er bl.a. anført nedennævnte om litra Pr´s anvendelse med brunkulstog.

I 2. Distrikt var det tilladt litra PR, foruden hovedstrækningerne, at befare følgende strækninger:

• Esbjerg - Struer med 100 km/h. Dog Esbjerg - Skjern med 90 km/t.
• Tønder H - Sønderborg med 75 km/t.
• Bramminge – Funder - Silkeborg (”den skæve bane") med 75 km/t,
• Skjern – Silkeborg - Skanderborg med 90 km/t og
• Viborg - Ålestrup med 75 km/t.

Det ser dog ud til, at kørsel med brunkulstog Esbjerg-Brande (Fasterholt) med PR begyndte senest 28-09-1958, jf. maskinløbene, men 21-09-1957 efter anden kilde. Man forventede transport af op til 150.000 tons brunkul pr. år. På hverdage kørtes kun til/fra Brande. På søn- & helligdage til/fra Fasterholt. Efter maskinløbet af 29-05-1960 kørtes dagligt undtagen hverdage før hverdag til/fra Fasterholt.

Det vil sige: mandage, tirsdage, onsdage, torsdage og fredage kørtes der generelt ikke med PR til/fra Fasterholdt, kun til/fra Brande.

Kørslen overgik til litra N pr. 28-05-1961 og senere til litra MX. Så det var faktisk en meget kort periode at litra PR blev anvendt for kørsel med brunkulstog.

Altså kørslen Esbjerg - Brande og på lør-, søn- og helligdage helt til Mosterholt også med N. Her er det så, at nogle savner en primærkilde til denne information. Hvad der står i en nyere bog er jo en sekundærkilde. Det skrevne indikerer for mig, at N-maskinen til Århus (eller Brandes HS eller F) på hverdage mandag-fredag trak både Esbjergs og Århus' vogne ind til Brande. Fasterholtsporet var meget langt og der har vel været et læsseanlæg et sted på sporet. Havde man en lokal rangermaskine til at skubbe de tomme vogne frem i takt med, at der blev fyldt kul på fra lastbilerne?

Hvis kørslen Esbjerg - Brande (- Fasterholt) overgik fra PR til litra N pr. 28-05-1961, hvor meget senere overgik den så til MX, der jo kom til Vest fra 9161. Kan det forholde sig sådan, at det blev en uhyre kort periode i 1961 - eller måske slet ikke - at der kørte N-maskiner Esbjerg - Brande (- Fasterholt), og at de måske er derfor er sluppet under fotografernes "radar"?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde. Pris 250 kr.

Læs mere
Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak