Benyttelsen af N 201-210
Godmorgen
I den udmærkede bog ”DSB litra P og Pr – fra Atlantic til Pacific” udgivet af Lokomotivet er bl.a. anført nedennævnte om litra Pr´s anvendelse med brunkulstog.
I 2. Distrikt var det tilladt litra PR, foruden hovedstrækningerne, at befare følgende strækninger:
• Esbjerg - Struer med 100 km/h. Dog Esbjerg - Skjern med 90 km/t.
• Tønder H - Sønderborg med 75 km/t.
• Bramminge – Funder - Silkeborg (”den skæve bane") med 75 km/t,
• Skjern – Silkeborg - Skanderborg med 90 km/t og
• Viborg - Ålestrup med 75 km/t.
Det ser dog ud til, at kørsel med brunkulstog Esbjerg-Brande (Fasterholt) med PR begyndte senest 28-09-1958, jf. maskinløbene, men 21-09-1957 efter anden kilde. Man forventede transport af op til 150.000 tons brunkul pr. år. På hverdage kørtes kun til/fra Brande. På søn- & helligdage til/fra Fasterholt. Efter maskinløbet af 29-05-1960 kørtes dagligt undtagen hverdage før hverdag til/fra Fasterholt.
Kørslen overgik til litra N pr. 28-05-1961 og senere til litra MX. Så det var faktisk en meget kort periode at litra PR blev anvendt for kørsel med brunkulstog.
Eksempelvise køreplaner for nogle brunkulstog Esbjerg-Brande-Fasterholt og retur i perioden 1959 - 1960:
Esbjerg (Es) – Fasterholt (Ft) tognummer: 3511, 2513, 3511 og 2513
Ft-Es tognr.: 3512, 2516, 3512 og 2516
1957-62 brugtes i stammerne 99 vogne af litra PF, PJ og PH. Ud over godsvognene, medbragtes den traditionelle togførervogn, normalt af CU-typen.
Efter Kipanlægget blev taget i brug I Esbjerg i 1961, blev der udelukkede anvendt E-vogne, men da var anvendelsen af litra PR jo overstået.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler