Benyttelsen af N 201-210
God middag til alle
I den udmærkede bog om litra E, der findes her på siderne, http://www.jernbanen.dk/artikler.php?artno=25 er anført følgende sidst i kapitlet:
”Sidste planfremførte damptur var i 1970 med en E-maskine om fredagen med et persontog mellem Esbjerg og Fredericia i tog 349. Ved overgangen til sommerkøreplanen samme år var det dog helt slut med dampen. Som et kuriosum kan dog fortælles, at selvom alle plantog nu var diesel fremført og at reserverne også var diesel, blev en maskine, litra E nr. 980, stadig holdt ”håndvarm” på depotet i Fredericia. Den var lokomotivmesterens absolutte yderste nødreserve i dagtimerne, og man regnede ikke med at den kom i drift. Maskinen blev sidst konstateret varm den 15-07-1970 og blev slukket af kort tid derefter. En epoke var rindet ud”!
Jeg tolker det sådan, at pr. overgang til K70s er det slut med PLANLAGT anvendelse af damp som togmaskiner i tog, men at der holdes nogle dampere i yderste reserve, hvis planlagt DIESEL reserve ikke skulle være tilrådighed.
Altså kan tog efter overgang til K70s med damp ikke henhøre under begrebet ”plandamp” (frygteligt tysk oversat udtryk), men kun en yderst nødvendig (reservens reserve) anvendelse for at gennemføre et tog planlagt (i TK) fremført med diesel. Dette gælder sandsynligvis også det godstog, der den 30. maj 1970 (altså efter overgang til K70s) blev fremført med litra N som togmaskine fra Fredericia, da der tilsyneladende ikke har været diesel tilrådighed.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: I den dejlige fotobog ”Danske damplokomotiver som jeg så dem” af Kaj Mose Nielsen, er der på side 13 et billede af N 202 i Struer optaget i 1960.
Teksten fortæller at N ofte kørte morgengodstoget Fredericia-Struer i stedet for litra H. Hvad det returnerede med senere fremgår ikke af teksten.