Benyttelsen af N 201-210
"Sidesporet" fra Brande enden i Fasterholt var ikke et sidesporsanlæg, men derimod en regulær station kaldet Søby Brunkul fra 1941 frem til ca. 1955. Sporet udgik lige syd for Søbylund Trinbræt og stationen lå ca. 3 km. vest for hovedlinien. Her havde man en sportrekant, hvor man kunne vende damplokomotiverne - dengang som regel D maskiner. Efter 1955 benyttede man nye spor på et sidesporsanlæg, der udgik fra nordenden af Fasterholt station og forløb langs hovedlinien med omløb og stikspor næsten helt til Kølkær. Dette kaldtes Fasterholt Sidesporsanlæg og herfra hentede og bragte PR maskinerne de vogne til Brande, som skulle til Esbjerg. Da der ikke mere var mulighed for at vende maskinerne, måtte de bakke den ene vej. Der er vist fotos af dette. Jeg har ikke kendskab til, om N-maskinerne på samme måde hentede og bragte vogne til Brande - eller om man benyttede Brandes F-maskiner.
V/H, Steffen Vester.