Benyttelsen af N 201-210
6) I ”Det’ en tysker” samt også her og her står det nævnt, at det sidste plantog med damp hos DSB kørte 30. maj 1970 og fremførtes af N 207. Meeeen, det kan da vist ikke passe? Ud fra samtale med øjenvidner har det altid været min forståelse, at sidste planmæssige anvendelse af damp i ordinær togfremførsel hos DSB var E 987 i togene 2711 og 2740 den 15. maj 1970, og samme udlægning fremgår af Ole Edvard Mogensens artikel i ”Jernbanen” 2010/2. Der blev ganske vist hen over sommeren 1970 rangeret med damp i Fredericia, ligesom der også senere ved flere lejligheder er sket en ekstraordinær benyttelse af damp i DSB-plantog, bl.a. i september 1970 og igen i 1975. Og så har OHJ 38 også efterfølgende på DSB-strækning(er) udført kørsler med et trafikalt formål (snerydning); men det falder alt sammen uden for den egentlige afslutning af DSBs ordinære anvendelse af damp til strækningskørsel.
Jeg hælder også mest til overgangen til K70S som skæring.
Af de gamle oversigter - som dog kun er opgjort på månedsbasis - kan jeg se følgende:
N201 + N207 var de 2 sidste N-maskiner i drift. Sidste tur noteret i februar 1970 (med hhv. 100 og 1100 km).
Omkring E-maskinerne, så er billedet lidt mere blandet.
Dels er E987 ikke noteret til at have kørt i maj 1970 (men det kan være en smutter), dels er E980 noteret med 100 km i juli og E978 er noteret med 100 km i august 1970. Disse to noteringer kunne være særtog, materielflytning etc.
I øvrigt var der godt gang i Mz i 2. distrikt i juli 1970.
Af de 9 Mz (ud af 11) som fik en hel måned at køre i, da var gennemsnittet ca. 23.500 km/lok...ikke dårligt af materiel, som kun var få måneder gammelt. Mz 1419+1420 kom dryssende midt i måneden og kunne derfor ikke opnå samme lange løb.
De 26 My i 2.distrikt havde et lidt mere blandet billede. Gennemsnittet lå på ca. 15.300 km/lok. Nogle My kørte ikke mere end ca. 12-13.000 km/måned, andre var oppe omkring 18-19.000 km/måned som det bedste og resten lå et sted imellem.