Avatar

Benyttelsen af N 201-210

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/9 2018, 16:07 (2252 dage siden) @ Ole Lund Jensen

Jeg har gennem nogen tid funderet over forskellige forhold vedrørende benyttelsen af N 201-210. Flere af skribenterne her i det historiske forum har sikkert bemærkninger eller svar til det meste.
1) Det er veldokumenteret både skriftligt og i billeder, at N-maskinerne i nogle år benyttedes i brunkulstogene Fasterholt-Brande-Silkeborg-Århus. Det nævnes flere steder, bl.a. i Steffen Dreslers ”Det’ en tysker” samt i Ole Edvard Mogensens artikel i ”Jernbanen” 2013/1, at også brunkulstogene Fasterholt-Brande-Bramming-Esbjerg i en periode fremførtes af N-maskiner, og hvis ikke jeg husker helt galt, har vi her på siden set maskinløb for disse kørsler. MEN jeg har hverken i litteraturen eller på Internettet set ét eneste billede af brunkulstogene til Esbjerg fremført af N-maskine. De billeder, jeg har set, viser alle en PR som trækkraft – indtil det blev diesel. Kan det virkeligt passe, at kørslerne med N-maskine Fasterholt-Esbjerg ikke er dokumenteret i billeder?
2) Kørslen med brunkulstog fremført af N-maskiner må gennem alle årene være sket på dispensation, eftersom N-maskiner ikke – normalt – måtte befare Bramming-Brande-Funder og Funder-Silkeborg-Skanderborg. Fra og med TIB af maj 1956 (og det er jo først der det overhovedet begynder at blive relevant) tillades brug af N-maskiner som hjælpemaskine med maks. 40 km/h på de nævnte strækninger.
3) Ud over deres faste ”stamstrækninger” måtte N-maskinerne jo også befare bl.a. Århus-Aalborg-Frederikshavn; men kom de nogensinde nord for Århus med andet end prøvetog til Langå og måske Randers og Aalborg? Ifølge ”Det’ en tysker” har der jo i en periode holdt en N-maskine som reservemaskine i Århus, ligesom maskinerne benyttet mellem Fredericia og Århus måske også kunne have dristet sig nord for Århus i enkelte tilfælde?
4) I en periode benyttedes der N-maskiner til kørsel med roetog til Tønder; men det erindrer jeg ikke at have set billeder af nogetsteds.
5) N-maskinerne har jo i enkelte køreplansperioder fremført ordinære persontog, hvilket bl.a. er diskuteret her. Heller ikke det erindrer jeg nogensinde at have set billeder af; men måske sådanne billeder alligevel findes?
6) I ”Det’ en tysker” samt også her og her står det nævnt, at det sidste plantog med damp hos DSB kørte 30. maj 1970 og fremførtes af N 207. Meeeen, det kan da vist ikke passe? Ud fra samtale med øjenvidner har det altid været min forståelse, at sidste planmæssige anvendelse af damp i ordinær togfremførsel hos DSB var E 987 i togene 2711 og 2740 den 15. maj 1970, og samme udlægning fremgår af Ole Edvard Mogensens artikel i ”Jernbanen” 2010/2. Der blev ganske vist hen over sommeren 1970 rangeret med damp i Fredericia, ligesom der også senere ved flere lejligheder er sket en ekstraordinær benyttelse af damp i DSB-plantog, bl.a. i september 1970 og igen i 1975. Og så har OHJ 38 også efterfølgende på DSB-strækning(er) udført kørsler med et trafikalt formål (snerydning); men det falder alt sammen uden for den egentlige afslutning af DSBs ordinære anvendelse af damp til strækningskørsel.

Med venlig hilsen

Ole Lund Jensen

Måske et dumt dpørgdmål, men hvorfor vil man partout have de N-maskiner til at have kørt Brande - Bramming (- Esbjerg)?!?Storaftagerne af brunkullene fra Fasterholt var Vestkraft i Esbjerg og Midtkraft i Århus. Hvis vognene til de to kraftværker blev afsendt samlet fra Fasterholt til Brande og der fordelt til Esbjerg og (efter N-maskinens omløb) Århus, er det vel ikke nogen naturlov, at trækkraften skulle være af samme type til de to byer? Tværtimod tyder alt på, at det var PR fra Esbjerg, der hentede Vestkrafts kul i Brande og bragte de tomme vogne retur. Har nogen fotograferet PR i Fasterholt? Er der dokumentation for direkte tog Fasterholt - Esbjerg uden maskinskifte i Brande?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak