Midlertidig Østerport Station = lovfæstet

af Leif Jørgensen, Hedehusene, 27/11 2012, 23:43 (4365 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Det er besynderligt, at indlederen af denne tråd kan få lovteksten fra 1894-loven til at betyde, at Østerport STATIONSBYGNING skulle være midlertidig.

I daglig tale kan ordet station forstås i både snæver og bred betydning. Den snævre betydning er selve stationsbygningen. Den brede betydning omfatter samtlige bygninger, perroner, spor, signaler og hvad der ellers måtte befinde sig indenfor stationsgrænsen. Det er bare ikke altid, det fremgår af sammenhængen, hvad der menes, og så er det nemt at forveksle eller komme frem til forskellige konklusioner.

I det aktuelle tilfælde kunne et forsigtigt skøn dog være, at det midlertidige sigter til både stationsbygningen og de øvrige faste anlæg. I og med at banegårdsforholdene ikke var afklarede, var der jo ingen der vidste, om tingene skulle blive som de var, eller det hele laves om i løbet af det følgende årti eller to. Det illustreres navnlig af valget af bindingsværk til stationsbygningen. Det kunne stå i lang tid men var ikke dyrere, end at det kunne ofres, hvis nogen skulle få en ny smart ide til, hvordan tingene skulle ordnes.

Med venlige betydning-hilsner
Leif Jørgensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MX1035
Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak