Midlertidig Østerport Station = lovfæstet
Jeg kendte P.Thomassen i næsten 30 år, og han var et festligt menneske med en enorm jernbaneviden, men desværre altid parat til at komme med "en god historie", så man kan bestemt ikke altid bruge ham som sandhedsvidne.
venligste hilsener
Lars Viinholt-Nielsen
Jeg har et par hylder med diverse jernbanelitteratur. Bl.a. bøgerne "Assensbanen 1884-1984" og ""Nyborg-Ringe-Fåborg Banen". Kan disse bøger bruges som sandhedsvidne eller er forfatteren af disse to bøger også i parat til at komme med "en god historie"? Måske noget at fremtidige anmeldere/kritikere bør gøre opmærksom på når/hvis en jernbanebog anmeldes i DJKs "Jernbanen".
På en af hylderne står også en anden bog: "Dampen binder Danmark sammen" i serien "På sporet 1847 - 1997". Bogen er skrevet af Poul Thestrup. Også han kommer på side 392 med "en god historie" om Østbanegådens midlertidighed der til forveksling ligner Peer Thomassens forklaring.
I samme bog på samme side er der øverst til højre en meget fin illustration fra 1893. På tegningen/illustrationen er der trykt "Projekt til et midlertidigt stationsanlæg ved Østerbro".
Det kan undre at nogle arkitekter/ingeniører eller lign. bruger tid på at udarbejde farvelagte tegninger på et midlertidigt stationsanlæg når denne midlertidighed slet ikke omtales nogetsomhelst sted i hele forhandlingsforløbet. Midlertidigheden står åbenbart kun i lovens §1, stk. f.
Men ok - Eifeltårnet skulle også rives ned efter 20 år. Og det stod der stadig da jeg var forbi sidst.
Mvh
Olesen