Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Djævlen ligger i detaljen Arden, Skørping, Støvring (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 15/10 2014, 10:50 (3701 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Der bliver mulighed for at enten Støvring eller Skørping fortsat får IC-stop. Men Rebild Kommune, i hvilken begge byer er beliggende, skal selv vælge, hvilken af byerne der fremover skal have IC-stop.

Godt, at jeg ikke skal træffe den beslutning!

"Sagen" endte - indtil videre - med, at Rebild Kommune beder om, at såvel Skørping som Støvring opretholder betjeningen med IC-tog.

Havde man haft lidt is i maven, kunne man jo have bedt om, at Støvring skulle have IC-stoppet, velvidende at ingen (lands)politikere ville kunne forsvare, at Skørping station som den eneste i hele landet(?) i givet fald og afledt af pest-kolera-valget ville blive en station, hvorfra man kun ville kunne tage toget i én retning. Omvendt kunne man jo også være bange for at blive taget til indtægt for, at "I har jo selv valgt, at IC-toget ikke skal standse i Skørping og I burde jo have regnet jer frem til, at det ville betyde, at Skørping ingen togafgange ville få mod syd."

Det er i øvrigt interessant, at det aftaleudkast, vi har set, er indgået mellem Transportministeriet og Region Nordjylland og at det er heri, pest-kolera-valget er anført. Jeg er helt sikker på, at de kære trafikpolitikere i Folketingets Transportudvalg har meninger om, hvilke byer DSB skal betjene med hvilke togsystemer. Det er jo faktisk det emne, som de sidder og hopper og venter på at få lov til at synes noget om, når DSB nye kontrakt med gyldighed fra 1. januar 2015 skal forhandles.

Når den trafikkontrakt engang skal forhandles, bliver det spændende at se, hvilket togsystem der skal betjene Arden. Det togsystem, der skal betjene Arden, vil i givet fald også kunne betjene enten Støvring eller Skørping og det er vel netop det valg, der p.t. er oppe at vende. Jeg kan ikke rigtig finde ud af, om det togsystem kommer til at køre fra Aalborg og får endestation i Aarhus (med tilslutning til Superlyntogene i Aarhus) eller om der bliver tale om et Intercitytogsystem, som vi kender idet i dag, og hvor man i givet fald kan være gennemkørende fra f.eks. Arden til København.

I gamle dage - det vil sige før K74 - var det helt normalt, at passagerer fra Støvring, Skørping og Arden tog et lokaltog til Hobro eller Randers og dér skiftede til eksprestoget mod Aarhus-Fredericia-København. At man siden december 2003 har haft direkte tog mellem Skalborg, Svenstrup og Støvring på den ene side og Aarhus-København på den anden side er en ekstra "luksus", som man selvfølgelig nu nødigt vil give afkald på.

At Aalborg Nærbane ikke bliver forlænget fra Skørping til Hobro skyldes udelukkende økonomi. Den pose penge, som Region Nordjylland overtager fra staten og som skal anvendes til at købe trafik for, har man valgt at bruge på at udvide antallet af togafgange nord for Aalborg i stedet for at bruge dem på delstrækningen Skørping-Hobro. Et politisk valg, som man kan være enig i eller ej.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Orientekspressen

Orientekspressen. Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak