Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn/Hirtshals (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/4 2014, 13:12 (3877 dage siden) @ Svend

Hvis/når der skal elektrificeres helt til Frederikshavn, vil det være naturligt at man beder om at lokaltrafikken foregår med eltog, i hvert fald på strækningen Skørping-Frederikshavn. Om der så også skal elektrificeres til Hirtshals, må de kloge strides om, men har man sagt A må man også sige B. Måske man samtidigt skal overveje at lade banerne til Hirtshals og Skagen indgå i den statslige infrastruktur og forsyne dem med ERTMS.

Kære Svend

Enig. Som jeg læser forliget om Togfonden DK, er der sat midler af til ERTMS Hjørring-Hirtshals men ikke elektrificering samme sted. I følge forliget "noterer man sig" dog, at da strækningen er en TEN-T-strækning, "skal" den være elektrificeret senest i 2030.

Men da Frederikshavn-Skagen ikke bliver elektrificeret, vil man (igen) komme i den situation, at man kører med diseltraktion under elledninger. I dette tilfælde vil man køre med diesel under elledninger Skørping-Frederikshavn. Med mindre man bryder løbet i Frederikshavn, hvilket giver passagererne togskift i Frederikshavn - og så ryger noget af idéen bag direkte tog Skørping-Skagen jo. Med mindre man indkøber noget materiel, der er diesel og el "i et". Men den diskussion har vi vist haft et utal af gange i andre tråde.

Skulle der komme gang i godstrafikken Hirtshals-Padborg inden 2030, vil noget tilsvarende gøre sig gældende der: Kørsel med diesel Hirtshals-Hjørring og kørsel med diesel under elledninger Hjørring-Padborg - medmindre man medbringer både diesel- og eltraktion eller skifter undervejs. Og igen går der store logistiske fordele tabt.

Bedste hilsner

Thomas


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak