Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn/Hirtshals (Trafikpolitik)
Hvis/når der skal elektrificeres helt til Frederikshavn, vil det være naturligt at man beder om at lokaltrafikken foregår med eltog, i hvert fald på strækningen Skørping-Frederikshavn. Om der så også skal elektrificeres til Hirtshals, må de kloge strides om, men har man sagt A må man også sige B. Måske man samtidigt skal overveje at lade banerne til Hirtshals og Skagen indgå i den statslige infrastruktur og forsyne dem med ERTMS.
Kære Svend
Enig. Som jeg læser forliget om Togfonden DK, er der sat midler af til ERTMS Hjørring-Hirtshals men ikke elektrificering samme sted. I følge forliget "noterer man sig" dog, at da strækningen er en TEN-T-strækning, "skal" den være elektrificeret senest i 2030.
Men da Frederikshavn-Skagen ikke bliver elektrificeret, vil man (igen) komme i den situation, at man kører med diseltraktion under elledninger. I dette tilfælde vil man køre med diesel under elledninger Skørping-Frederikshavn. Med mindre man bryder løbet i Frederikshavn, hvilket giver passagererne togskift i Frederikshavn - og så ryger noget af idéen bag direkte tog Skørping-Skagen jo. Med mindre man indkøber noget materiel, der er diesel og el "i et". Men den diskussion har vi vist haft et utal af gange i andre tråde.
Skulle der komme gang i godstrafikken Hirtshals-Padborg inden 2030, vil noget tilsvarende gøre sig gældende der: Kørsel med diesel Hirtshals-Hjørring og kørsel med diesel under elledninger Hjørring-Padborg - medmindre man medbringer både diesel- og eltraktion eller skifter undervejs. Og igen går der store logistiske fordele tabt.
Bedste hilsner
Thomas