Djævlen ligger stadig i detaljen Skørping-Hirtshals/Skagen (Trafikpolitik)
Men da Frederikshavn-Skagen ikke bliver elektrificeret, vil man (igen) komme i den situation, at man kører med diseltraktion under elledninger. I dette tilfælde vil man køre med diesel under elledninger Skørping-Frederikshavn. Med mindre man bryder løbet i Frederikshavn, hvilket giver passagererne togskift i Frederikshavn - og så ryger noget af idéen bag direkte tog Skørping-Skagen jo. Med mindre man indkøber noget materiel, der er diesel og el "i et". Men den diskussion har vi vist haft et utal af gange i andre tråde
Nordjyske Stiftstidende har 25. juni 2014 et interview med direktøren for Nordjyske Jernbaner. Artiklen ligger ikke på nettet, men indeholder bl.a. følgende:
- selskabet starter kørslen Skørping-Hirtshals/Skagen i december 2016
- antallet af ansatte forventes at stige fra 48 til 100
- der investeres i 12 togsæt til supplement af de eksisterende 8. Togsættene produceres ikke mere, men man er indstillet på at købe brugt for at sikre, at alle alle togsæt er ens, hvilket vil forenkle vedligeholdelsen samt at lokomotivførerne kun skal indøves i én type materiel samt at togsættene kan køre sammenkoblet
- der er ikke penge til at skille sig af med de eksisterende 8 togsæt og købe 20 nye ens togsæt; men måske kan man købe 20 brugte ens togsæt og skille sig af med de eksisterende 8
- endelig kontrakt mellem Region Nordjylland og Nordjyske Jernbaner forventes indgået efter sommerferien
- værkstedet i Hjørring har 8 mekanikere. Fremover skal anvendes 19 og værkstedet i Skagen skal genåbnes
- antallet af lokomotivførere øges fra 18 til 48
- ændringen er ikke omfattet af virksomhedsoverdragelsesloven og Nordjyske Jernbaner er derfor ikke forpligtet til at overtage lokomotivførere fra DSB
Herudover kan nævnes, at loven ikke siger noget om, i hvor mange år trafikkøberansvaret er overdraget fra staten til Region Nordjylland.
Region Nordjylland forventes at overdrage trafikkøberansvaret til Nordjyllands Trafikselskab, der i øvrigt frit kan vælge, om man vil købe kørslen hos Nordjyske Jernbaner eller en anden operatør - f.eks. DSB(!) - jf spørgsmål nr. 57.
Strækningen Skørping-Aalborg forventes elektrificeret i 2023 og Aalborg-Frederikshavn i 2025. Fra december 2016 og frem til 2023 bliver der således ikke tale om at køre med diesel under elledninger. Men når først der er elektrificeret til Frederikshavn, vil der under alle omstændigheder opstå et problem: Enten kommer man til at køre med diesel under elledninger Skørping-Frederikshavn eller også må passagererne skifte i Frederikshavn for at komme videre til Skagen. Dermed forsvinder noget af idéen om regional kørsel Skørping-Skagen.
For så vidt angår Hirtshals er problemet det samme, men her er der en lille chance for at Hjørring-Hirtshals bliver elektrificeret på et tidspunkt.
Jeg gætter på, at hybridtogsæt (diesel+el) er rasende dyre i anskaffelse og derfor ikke er aktuelle. Men man kan jo aldrig vide - måske indgår det i de aktuelle forhandlinger i Transportministeriet og kontrakten mellem staten og Region Nordjylland om overdragelse af trafikkøberansvaret.
Se i øvrigt også Svends indlæg her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort