Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 13/3 2014, 13:46 (3917 dage siden)

Folketingets Transportudvalg behandler p.t. lovforslag nr. 136. Hvis loven bliver vedtaget, åbner den mulighed for, at Region Nordjylland overtager statens trafikkøberansvar for lokaltogtrafik på jernbanestrækningen Hobro-Frederikshavn.

I bemærkningerne til lovforslagets afsnit 2.7. opererer overskriften med strækningen "Hobro-Frederikshavn", mens brødteksten opererer med strækningen "Skørping-Frederikshavn".

Noget tyder slåedes på, at de flotte ord om at koble Hobro, (Doense), Arden (og Mosskov) på Aalborg Nærbane blot var skåltaler, der nu falder til jorden, når de faktiske forhold i jernindustrien indfinder sig. [De i parantes nævnte standsningssteder eksisterer kun i min fantasi].

I selve lovteksten (§ 1 stk 11) er "Hobro" blevet erstattet med "Skørping". Enhedslisten har "opdaget det" og har stillet spørgsmål til ministeren.

Et andet "kup" (min subjektive fortolkning) er, at det af bemærkningerne til lovforslaget fremgår, at DSB fortsat "skal betjene landsdelsforbindelserne til og fra Aalborg efter en forhandlet kontrakt med staten". Ups, det tror jeg ikke, hverken regionsformanden, borgmestrene eller borgerne nord for Aalborg er helt tilfredse med! Det nævnes intet om direkte (lyn)tog fra stationer nord for Aalborg til stationer syd for Aalborg.

Enhedslisten har "opdaget det" og har stillet spørgsmål til ministeren.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak