Djævlen ligger (stadig) i detaljen Hobro-Skørping (Trafikpolitik)
Og så ser det i øvrigt ud til, at det nu er endegyldigt slået fast, at hverken Arden eller Hobro får fordele af, at Nordjyske Jernbane overtager den regionale kørsel. Aalborg Nærbane får stadig sydligt endepunkt i Skørping. For pengene rækker åbenbart ikke længere. (Staten har hidtil betale DSB 50 mio. kr. pr. år for den regionale kørsel i Nordjylland. Disse penge overgår nu til det regionale niveau)
Som det fremgår af en anden tråd, blev i går vedtaget en lov, der overlader trafikkøberansvaret for regionaltrafik på strækningen Skørping-Frederikshavn til Region Nordjylland.
Jeg skal ikke her trætte med kritik af, at kørslen ikke kom i udbud.
Der er en potentiel risiko for at Arden og Hobro (og måske også Skørping) kommer i klemme. Lindholm-Skørping består i dag af 50% regionaltog og 50% Intercitytog. Når NJ overtager kørslen, bliver det med 100% NJ-regionaltog i halvtimesdrift Hjørring-Skørping. Det betyder, at Skalborg, Svenstrup og Støvring (og måske også Skørping) mister sine direkte Intercitytog til København (og i øvrigt til alle mulige andre stationer syd for Skørping).
Når Superlyntogene begynder at køre, skal disse mellem Aarhus og Aalborg kun standse i Randers. Spørgsmålet er så: Hvilket togsystem/togsystemer skal betjene Hobro og Arden (og Skørping til/fra syd)? Enten bliver man nødt til at opretholde en form for Intercitytog til at betjene (bl.a.) Hobro og Arden (og Skørping til/fra syd) eller også må man forlænge Aalborg Nærbane fra at køre Hirtshals/Skagen-Skørping til at køre Hirtshals/Skagen-Hobro. Det løser dog ikke problemet med betjening af Hobro til/fra syd?
Når ERTMS er indført på strækningen er der jo rigelig med sporplads. Jeg gætter derfor på, at det ender med ikke mindre end fire tog i timen mellem Skørping og Aalborg (2 nærbanetog, 1 Intercitytogs-agtigt tog og 1 (super)lyntog).
Det er ikke mange år siden, der på strækningen Aarhus-Aalborg kun var ét tog i timen samt to lyntog; sidstnævnte ikke pr. time men pr. dag(!)
Spørgsmålet er, om ikke det kunne gøres mere rationelt? Jeg er dog ikke vidende nok til at anvise hvordan.
PS: Det er (endnu) ikke gået op for skatteyderne i Skalborg, Svenstrup og Støvring, at de mister "deres" direkte tog til/fra København. Men det kommer.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
Jernbanehistorisk grundforskning - det nye sort