Djævlen ligger i detaljen Hobro-Frederikshavn/Hirtshals (Trafikpolitik)
Skulle der komme gang i godstrafikken Hirtshals-Padborg inden 2030, vil noget tilsvarende gøre sig gældende der: Kørsel med diesel Hirtshals-Hjørring og kørsel med diesel under elledninger Hjørring-Padborg - medmindre man medbringer både diesel- og eltraktion eller skifter undervejs. Og igen går der store logistiske fordele tabt.
Det ville ellers give bedre mening at skifte mellem el og diesel i Hjørring. Hvis du gør det, kan du undlade omløb, og dermed begrænsningen på toglængden (der så kunne blive op til 835 meter Hamburg - Hirtshals). Det kræver blot et "markerboard" hvor togvejen skal ende i fremtiden. Det behøver ikke at være før sporskiftet, men kan være længere mod Sindal, hvis man vil det.
Hvis du insisterer på samme lok til Hirtshals og altså omløb i Hjørring, kan du nok højest komme afsted med ca 720 meter tog.
Med et dækningsbidrag for intermodaltog på mellem 2 og 5%, vil de ekstra meter betyde en del. Samtidig vil forrentningen af et diesellok på Hirtshalsbanen nok være til at håndtere, hvis der kommer de ventede to-tre daglige tog derop, og lokomotivføreren på el-lokomotivet, alligevel skal have pause et eller andet sted på turen.