Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Djævlen ligger i detaljen Sindal, Vrå, Støvring, Skørping (Trafikpolitik)

af Fysikeren, 7/10 2014, 15:55 (3709 dage siden) @ Karl Høst

Som tidligere nævnt i tråden om fremtidens tog, bliver det en brat opvågning for lokalpolitikerne, når de opdager at regionens aftale om overtagelse af lokaltrafikken betyder dårligere betjening af DSB i hel Nordjylland.
Når valget skal stå mellem Støvring og Skørping, mener jeg at embedsmændenes indstilling udelukkende bygger på brugere på de enkelte stationer og ikke det mest logiske. Alle,der skal nordpå vil blive betjent af nærbanen fra alle stationer. Problemer er de passagerer, der skal sydpå. Her vil Skørping være oplagt, da alle kan bruge nærbanen hertil og skifte. Hvis Støvring vælges vil passagerer i Skørping skulle køre nordpå til Støvring for derefter at skifte for at komme sydpå.
Den allerbedste løsning ville have været hvis man havde ladet nærbanen haft sit sydlige endepunkt i Hobro, men sådan skal det åbenbart ikke være. Det kunne ellers have givet Hobro og Arden bedre og hyppigere betjening nordpå end nu. Hvor står Arden i dette spil? Beholder de IC afgangene? - og hvor længe.

Helt enig i, at den oplagte løsning ville være at forlænge nærbanen til Hobro. Nogen der ved, hvorfor det ikke sker (i denne omgang)?

Umiddelbart er det jo kun Skørping der vil være taber hvis Støvring får standsningen, og denne by er jo en del større. Så forstår skam godt overvejelserne om at flytningen. Man kan jo overveje, om man taber flere passagerer til/fra Skørping end man vinder i Støvring ved en sådan ændring. Det bemærkes jo, at Støvring har bedre busforbindelser til oplandet end Skørping, ikke helt irrelevant.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak