Banegods (Generelt)
Jeg leder og leder på nettet, men kan ikke finde den omtalte visionsrapport i Ingeniøren. Her bringer de ellers et interessant lille kort.
Jeg tror kortet er noget Ingeniøren selv har konstrueret på baggrund af kortdata tilgængelig på Banedanmark.dk, men til alle andre kan papirudgaven af Ingeniøren læses her. (Så længe linket virker)Når nu vi er inde på godsbaner, så er Esbjerg Havn nævnt på side 7 i Ingeniøren, men efter hvad jeg kan læse ud fra beslutningsgrundlaget udarbejdet af Banedanmark, så ser det ikke umiddelbart ud til at have nogen fremtid med opgradering af infrastrukturen på Esbjerg Havn. Jeg har fundet dette beslutningsgrundlag på Folketingets hjemmeside. Ud fra hvad jeg kan se i den samfundsøkonomiske vurdering vil projektet ende op med en intern rente på 3,4 - 3,8% med udgangspunkt i et dagligt godstog på 600 m. Da man som minimum skal have en intern rente svarende til diskonteringsrenten, så ser projektet som jeg læser det ikke ud til at være økonomisk rentabelt kun hvad etableringen angår isoleret set. Politisk set vil det ikke være en investering der på noget tidspunkt vil kunne betale sig selv hjem og dermed anser jeg det som urealistisk at det vil blive gennemført som det ser ud lige nu. Jeg vil dog påpege det forbehold at jeg ikke har set den samlede samfundsøkonomiske udredning og jeg kender heller bennefit-cost raten for projektet, men ud fra den interne rente gætter jeg mig til at det samlede "overskud" samfundsøkonomisk vil være ikke-eksisterende, altså negativt. Måske man finder en billigere løsning hvor både Esbjerg Kommune og Esbjerg Havn vil være medfinansierende, så kan det måske hænge sammen økonomisk, men det kræver stadig en daglig aktivitet af en betydelig størrelse, før det kan svare sig at planlægge og anlægge. Beslutningsgrundlagets konklusion er på baggrund af en daglig kørsel til havnen med et godstog af et betydeligt omfang og det er jeg lidt i tvivl om der er markedsgrundlag for i Esbjerg, men det mener Banedanmark at have afdækket.
I samme forbindelse har jeg fundet denne analyse af potentialet for en udbygning af Padborg kombiterminal. Jeg må sige det er dejligt der fra politisk hold er kommet meget fokus på det danske jernbanegodsmarked, men om der så rettes fokus på de rigtige ting og om der så bevilliges de rigtige midler til de rette tiltag er der så delte meninger om. Men jeg glæder mig bare over det nu spiller en rolle i det politiske beslutningsarbejde.
Glimrende analyse. Problemet er netop, at samfundsøkonomiske beslutninger ikke træffes på baggrund af samfundsøkonomiske analyser, men på baggrund af politiske flertal ("hvad er der i denne fire-årige periode parlementarisk flertal for").
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen