Problemerne på Sydbanen fortsætter, pressemeddelse fra BDK (Generelt)
Hvis der kun er tale om to sporskifter kunne de så ikke aflåses med låsebolte?
Skal der rangeres til/fra depot kan sporskifterne så ikke låses op?
Det er vist en temmelig omstændelig omgang at oplåse et aflåst sporskifte og så låse det igen i modsat stilling. Jeg kan sagtens forestille mig at vi snakker om timer snarere end minutter. Hvis problemet er at tungerne ikke kan komme i korrekt position med sporskiftedrevet, vil en aflåsning vel forudsætte at man fjerner forbindelsen mellem tunger og trækstænger, og så skal man sørge for at få hver tunge i korrekt position ved håndkraft ...
Derimod lyder det rigtig nok besynderligt at at problem med at køre til depotet skulle kunne gøre driften umulig. Det meste af dagen skal togene fra København vel bare vende på Nykøbing F og tilbage mod København igen.
Pressemeddelelsen siger at der kun er to sporskifter der er problemer med. Uanset hvilke to sporskifter på stationen man bliver nødt til at afmontere drevene på og aflåse dem til de lige grene, vil der stadig være mindst to perronspor der er tilgængelige fra begge hovedspor til/fra Eskilstrup. Det er meget svært at se hvordan det ikke skulle være nok til at gennemføre både hurtig- og stoptogene (evt med et par minutters senere ankomst af hurtigtoget, som ifølge køreplanen skal både ankomme og afgå i minuttal 01).
... medmindre Banedanmark altså bare mener at det er nemmere at lade de pågældende skifter ligge helt afspærret for trafik mens man i ro og mag tænker over hvordan man får dem til at fungere?
--
Henning Makholm