Problemerne på Sydbanen fortsætter (Generelt)
Formålet i Danmark er er udskifte alle sikringsanlæg, mens Schweiz har sikringsanlæg med stadig lang livetid, som de godt kan beholde.
Schweiz har sikringsanlæg med lang restlevetid fordi man netop har haft rettidig omhu og lavet løbende udskiftninger når det gav mening, i stedet for den danske model med at køre infrastrukturen i bund og satse på totaludskiftning.
Og de har brugt ETCS level 1 LS, som en neddrossel version, som sikkerhedsmæssigt er på niveau med det gammel. Det danske ATC er sikkerhedsmæssigt og pris på niveau med den fulde ETCS niveau 1.
Og er kun udrullet i halvdelen af Danmark. Alle de steder der ingenting er, ville level 1 (selv LS) give en væsentlig sikkerhedsforbedring.
I Danmark er ETCS niveau 2 kommer med som en bieffekt, da en prisen totaludskiftning er 40% billigere end nyt sikringsanlæg med niveau 1 med signaler.
Det var i hvert fald påstanden. Om det også bliver realiteten må vi se om en ti års tid.
Niveau 1 ikke giver ikke nye sikringsanlæg...
Nej, det var lige præcis pointen, det havde givet friheden til at udskifte de sikringsanlæg, hvor det giver mening! I stedet for at have tvunget sig selv ud i en totalombygning.