Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)

af tgpsen, 20/1 2020, 14:18 (1768 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af tgpsen, 20/1 2020, 14:36

Fase 1: Inddæmning af Svanegrund og begynd parcellering og salg.


Har du regnet på hvor meget der skulle inddæmmes og etableres af jord for at at betale en Kattegatforbindelse med jernbane?

Med en jordpris på ganske vist landbrugsjord på ca. 150.000 kr pr hektar og en pris på ca. 120 mia. kr for bro med jernbane giver det ca. 800.000 hektar.!

.
Jeg har aldrig sagt det kunne betale hele forbindelsen.
50 km2 = 50.000.000 m2 à 200 kr. (industrigrunde) = 10 mia kr. Desuden vil salgsklausulen betyde at der genereres indtægter for Sund og Bælt både tidligt og mens byggeriet står på. Det giver færre renteudgifter.


10 mia kr - det er jo peanuts i et beløb på 136 mia. kr!

Du bliver ved med at insistere på at det skal betale hele projektet i stedet for blot differencen til det traditionelle projekt. Til gengæld kommer pengene ind tidligt og sparer derfor renter på lån. Og lavbroen Jylland - Samsø erstattes af motorvej og hh-bane lagt på havbunden.
Vi hæver prisen til 400 kr./m2 som i Nordsjælland.
20 mia kr - det er jo ikke peanuts i et beløb på 80 mia. kr!

Og der er IKKE industri til dine mange kvadratmeter!

Jo, det er der. Svanegrunden bliver det mest centrale stykke ejendom i Danmark. Det kan også bebygges statsligt, fx. med lufthavn og havn. Det ender med at blive en by.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Struers lokomotiver 1890-1960
Struers lokomotiver 1890-1960

Fhv. trafikinspektør Georg A. Wienecke skrev op gennem 1990´erne i alt 34 afsnit om Struers lokomotiver. Wiencke var ikke den mest strukturerede person og han afsporede hele tiden med spændende anekdoter og oplysninger fra resten af Jylland.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak