Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)
...
Fase 1: Inddæmning af Svanegrund og begynd parcellering og salg.
Fase 2: Byg motorvej og hh-bane over det inddæmmede mellem Odense og Aarhus.
Fase 3: Byg fra denne motorvej og bane ny motorvej og bane til Kalundborg.
Fase 4: Byg motorvej og hh-bane over Sjælland i etaper.
Fase 5: Byg bane Odder - Skanderborg.
...
Der vil være for få passagerer,
Sammenlignet med dit forslag? Den vil tage mange passagerer til Ålborg, Viborg og Silkeborg fra fly.
Nej - ikke mange fra Aalborg som idag tager flyet vil skifte over til toget. Det vil de fortsætte med i stort omfang.
En kattegatforbindelse vil give transportid mellem København og Aalborg som den eksisterende mellem København og Aarhus. Og mellem København og Aarhus dominerer togtrafikken over flytrafikken.
den giver ingen sikkerhed for stabil drift mellem sjælland og Fyn og den sydlige halvdel af Jylland ved uheld, sporarbejder etc.
Den giver en alternativ rute mellem Fyn og Sjælland samt mellem Sydjylland og Sjælland.
Ydermere er Lillebæltbroen nu 85 år og Storebælttunnelen 25 år.
...
Man skal alligevel snart lave en ny forbindelse over Lille Bælt.
Det er der nogen der gerne vil have. Men Als - Fyn kommer først. Sammen med Kattegat-sideforbindelsen giver den en rute Aarhus - Odense - Flensburg.
Her er jeg delvis enig med dig - en Forbindelse fra Fyn til Als for tog og vejtrafik giver mening.
Der kommer en ny bane - desværre kun op til 250 km/h over Vestfyn. Langs de østjyske byer skal toget i endnu mange år snegle sig afsted mellem en række mindre byer som tror de er verdens midtpunkt.
Dem vil en Kattegatbro om- og undgå.
Nej - det vil den IKKE. Men en manglende udbygning over Fyn vil ikke hjælpe på trængslerne for dem i Syd-Vestjylland / Sønderjylland og på Fyn.
Dem i Sønderjylland vil da blive storartet hjulpet af en forbindelse Odense - Fåborg - Sønderborg - Tinglev - Tønder - Esbjerg over en Als - Fyn bro, som du lige gik med til?
1: Ny bane fra Ringsted over Vestsjælland til 300 km/h.
2: Ny supplerende jernbanetunnel mellem Sjælland og Fyn til højhastighedstog.
3: Ny bane over Østfyn til 300 km/h.
4: Banen på Vestfyn laves til 300km/h.
5: Jernbanetunnel under Lille Bælt til højhastighedstog.
6: Jernbaneknudepunkt ved Taulov for AL togdrift fra og til Fyn og Sjælland.
7: Ny højhastighedsbane fra Taulov til Vest for Aarhus.
Og hvad koster det så?
Ingen anelse - men det koster samlet set mindre en en Kattegatforbindelse med TOG, ny bane over Vestfyn (som jo kommer) ny forbindelse over Lille Bælt og diverse udretninger af sporet i det østjydske!.
Du mener togdelen af en Kattegatforbindelse, som du advokerer for for biler alene, og så er det jo ikke så sikkert længere.
Så ville man dels sikre stabil drift mellem landsdelene ved uheld, sporarbejder etc. Tænk hvad en Store Bælt tunnel som måtte være lukket i 6-12 mdr. grundet brand ville indebære??
At tog måtte køre over Kattegatbroen.
Det har man ikke glæde af i det Sydvestjyske / Sønderjylland og Fyn!
Du glemmer sidebroen Endelave - Fyn!
Rejsetiderne fra København til Aarhus via en sådan bane ville være på 1 time og 15-20 minutter med stop i Ringsted / Odense / Taulov.
Og det kan laves i etaper!
Vs. 50 minutter over en Kattegatbro.
Kattegatforbindelse er kun noget værd når den står færdigbygget!
Mit forslag til Kattegatforbindelse giver indtægter (ved salg af grunde) fra starten!
Ja - hvis det kunne gennemføres og nogen gad bruge det! Problemet er at området er beskyttet.
Den beskyttelse kan hæves.
Måske den dag vandstandstigninger er over 4-5 m vil man måske bygge en dæmning. Så ville det være rart med noget materiale!
??
Og så kun for ret få mennesker som rejser med tog!
Lige som dit.
JA - men mit forslag sikrer større stabilitet ved sporarbejder, uheld etc. end dit
åbenlyst urigtigt
og er i den sidste ende billigere for samfundet!.
Og giver det mindre.
Stort set alt det jeg foreslår kommer alligevel over de næste 50 år!
...