Ministeren om Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Inden der står en jernbaneforbindelse over Kattegat har flyindustrien givet halveret deres CO2 udslip
Det er simpelthen givet?Hvordan gør de det? Bruger et eller andet magisk brændstof der ikke udleder CO2 når man brænder der af?
Selvom ministeren sadlede i dag og havde et flertal for den Kattegatforbindelse, så vil der gå mere end 20 år, før den overhovedet er bygget færdig og klar til brug. Realistisk, så går der endnu længere, og vi vil have passeret 2050 før den er klar.
Til den tid er flyene elektriske. Ikke at det gør fly CO2 neutrale, men det kunne sagtens halvere deres CO2 udslip og være lige så CO2 venlige som toget.
Boeing og Airbus forventer i 2030 at have hybridfly, der kan flyve 1000 km med 100 passagerer (perfekt til indenrigsflyvning). Easyjet vil indsætte rene elfly på visse ruter på op til 500 km fra 2027.
Så længe inden en Kattegatforbindelse er klar, så har flybranchen selv formået at skabe CO2 venlige fly - også til indenrigsflyvningen i Danmark.
Og her i Danmark kører vi til den tid stadig rundt med diesel IC3 og IC4, fordi signalsystemet er blevet yderligere forsinket og dermed også elektrificeringen af jernbanen. Skal vi ud af landet, så er der kun fly som mulighed, fordi DSB kører med regionaltogsmateriel uden mulighed for mad/drikke på 5½ time, bare for at komme fra København til Hamburg. Men vi kan så flyve med bedre samvittighed, for flyene er til den tid mere klimavenlige end de danske tog.