Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)

af tgpsen, 19/1 2020, 18:29 (1769 dage siden) @ Pyloriis
redigeret af tgpsen, 19/1 2020, 19:07

Hvorfor opgraderer man ikke bare Holbæk-Kalundborg til dobbeltspor + nyanlæg ved Røsnæs og over broen/under tunnellen, og derfra ny bane mellem Hou og Hasselager/Hørning?


Hvilken hastighed tror man ville kunne få mellem Roskilde og Røsnæs på en opgraderet men trods alt eksisterende bane?

Hvis en Kattegatforbindelse skal give mening skal hastigheden være min 250 km/h.


Kurverne ved Jyderup er et problem. Men det var kurverne ved Glumsø også. Slag på tasken: Nordvestbanen bliver ca. så besværlig at 'ertüchtige' til 200-250 km/h som Sydbanen.

Løsning (antag Roskilde - Holbæk allerede elektrificeret):

fase 1: Byg ny enkeltsporet bane Svinninge - Værslev, elektrificér Holbæk - Svinninge - Værslev - Kalundborg, kør IC-tog Kbh - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - (Odder -) Århus, luk permanent banen Holbæk - Hanerup (ved Knabstrup), luk midlertidigt banen Hanerup - Værslev.

fase 2: Ombyg den midlertidigt lukkede Hanerup-Værslev til dobbeltsporet elektrisk højhastighedsbane (udret kurverne ved Jyderup), byg hh-bane Skimmede (mellem Vipperød og Tølløse) - Hanerup, kør hh-tog Kbh - Roskilde - Århus via hh-bane Skimmede - Hanerup - Værslev, fortsæt kør IC-tog Kbh - Roskilde - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - (Odder -) Århus.

fase 3: Byg dobbeltsporet elektrisk bane Lejre - Gl. Lejre - Skimmede. Kør hh-tog den vej.

fase 4: Byg dobbeltsporet elektrisk hh-bane Greve (på Køge Bugt hh-banen) - Gl. Lejre. Kør hh-tog den vej.


Fordele:

Projekt hh-bane og jernbanebro til Århus bliver delt op i politisk accepterbare små og 'billige' (relativt) parceller.

Odsherred får kortere til Jylland.

En stor del af hh-banen på Sjælland bygges på eksisterende planum, der allerede har sat sig. Ekspropriationer til andet spor sker langs eksisterende bane og bliver derfor billigere.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak