Ministeren om Kattegatforbindelsen - via Ringsted (Trafikpolitik)
Hvorfor opgraderer man ikke bare Holbæk-Kalundborg til dobbeltspor + nyanlæg ved Røsnæs og over broen/under tunnellen, og derfra ny bane mellem Hou og Hasselager/Hørning?
Hvilken hastighed tror man ville kunne få mellem Roskilde og Røsnæs på en opgraderet men trods alt eksisterende bane?Hvis en Kattegatforbindelse skal give mening skal hastigheden være min 250 km/h.
Kurverne ved Jyderup er et problem. Men det var kurverne ved Glumsø også. Slag på tasken: Nordvestbanen bliver ca. så besværlig at 'ertüchtige' til 200-250 km/h som Sydbanen.
Løsning (antag Roskilde - Holbæk allerede elektrificeret):
fase 1: Byg ny enkeltsporet bane Svinninge - Værslev, elektrificér Holbæk - Svinninge - Værslev - Kalundborg, kør IC-tog Kbh - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - (Odder -) Århus, luk permanent banen Holbæk - Hanerup (ved Knabstrup), luk midlertidigt banen Hanerup - Værslev.
fase 2: Ombyg den midlertidigt lukkede Hanerup-Værslev til dobbeltsporet elektrisk højhastighedsbane (udret kurverne ved Jyderup), byg hh-bane Skimmede (mellem Vipperød og Tølløse) - Hanerup, kør hh-tog Kbh - Roskilde - Århus via hh-bane Skimmede - Hanerup - Værslev, fortsæt kør IC-tog Kbh - Roskilde - Holbæk - Svinninge - Kalundborg - Samsø - (Odder -) Århus.
fase 3: Byg dobbeltsporet elektrisk bane Lejre - Gl. Lejre - Skimmede. Kør hh-tog den vej.
fase 4: Byg dobbeltsporet elektrisk hh-bane Greve (på Køge Bugt hh-banen) - Gl. Lejre. Kør hh-tog den vej.
Fordele:
Projekt hh-bane og jernbanebro til Århus bliver delt op i politisk accepterbare små og 'billige' (relativt) parceller.
Odsherred får kortere til Jylland.
En stor del af hh-banen på Sjælland bygges på eksisterende planum, der allerede har sat sig. Ekspropriationer til andet spor sker langs eksisterende bane og bliver derfor billigere.