Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af andersj, Aalborg, 19/1 2020, 11:56 (1769 dage siden) @ mikedk2100


Hvis man virkelig mener, at folk vil strømme til og opgive indenrigsflyvninger mellem København og Aarhus, hvorfor er det så, at der ikke er noget direkte nonstop tog mellem København og Aarhus (og omvendt)?

Hvor hurtigt ville et prioriteret tog uden stop kunne køre mellem København og Aarhus i dag? Og videre til Aalborg?

Vil man konkurrere med indenrigsflyvninger, så er det da underligt, at man ikke starter med et nonstop tog mellem de to største byer. Indenrigsflyet lander jo heller ikke i Odense, Vejle og Horsens undervejs.

Det er Aalborg-København hvor fly har en stor markedsandel. Aarhus-København er for de fleste allerede hurtigere med tog end fly, pga. lufthavnens placering. Jeg har tidligere redegjort markedsandelene mellem tog/fly fra hhv. Aalborg og Aarhus til København her.

I K21 vil der sandsynligvis komme to morgenlyntog der klarer turen Aarhus-København H på 2 timer og 41 minutter kun med stop i Odense. Det ordinære lyntog bruger 2 timer og 48 minutter.

Der er vist planlagt i alt fire af disse lyntog på hverdage fra Aarhus til København og retur. Fra Aarhus bliver det to morgen- og to eftermiddagsafgange, mens det den anden vej er hhv. en morgen- og tre eftermiddagsafgange. Mellem Snoghøj og København køres der i kanalen som Hamburg togene bruger, og IC 1xx togene overhales i Fredericia. Pendlerlyntogene vil stadig køre mellem Odense og København.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

ContecRail

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak