Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ministeren om Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)

af danchr, 16/12 2019, 11:52 (1806 dage siden) @ Pyloriis

Den gode ministers begrundelse er at denne forbindelse vil reducee indenrigsflyvningen.

Så han må tænke klima.
Inden der står en jernbaneforbindelse over Kattegat har flyindustrien givet halveret deres CO2 udslip så markant at alene CO2 belastningen af klimaet ved opførelsen af forbindelsen vil gøre togdrift over Kattegat til en større klimasynder end fæytrafik i mange år.

Selv hvis man får løst udfordringerne ved flyvningens klimapåvirkning (og det er — som andre påpeger — et ret stort hvis) ændrer det ikke på det faktum at flyvning er ineffektiv, dyr og særdeles støjende sammenlignet med tog. Fly ville næppe nogensinde kunne have bundet Odense og København så tæt sammen som de er i dag, og en Kattegatforbindelse ville sandsynligvis have en sammenlignelig effekt på rejsetiderne til Århus og sammenknytningen mellem byerne.

Der er i øjeblikket to måder at flyve mellem Århus og København. Enten med vandflyveren eller det almindelige indenrigsfly. Vandflyveren er enddog meget dyr, og støjer så meget at man kan undre sig over at den i det hele taget får lov til at flyve. Indenrigsfly er kun omkring dobbelt så dyrt som tog, men har den lillebitte udfordring at Tirstrup Lufthavn ikke ligefrem er lige om hjørnet i forhold til Århus.

Der er mange argumenter for og imod en Kattegatforbindelse. Sammenligningen med indenrigsfly vil jeg mene generelt er argumenter for forbindelsen; ikke imod. Det primære argument imod er at den er latterligt dyr.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Snabbtåg för 250 km/t
Snabbtåg för 250 km/t

Tomas Larsson har skrevet denne artikel (på svensk) om nye højhastighedstog til DSB samt om den tekniske udvikling af højhastighedstog i Tyskland. Læs bl.a. om de nye Vectron lokomotiver og hvor man får mest for pengene.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak