Ministeren om Kattegatforbindelsen - syd om Roskilde (Trafikpolitik)
Både det hurtige system og "intercity" systemet plalægges til 30 min drift. Dvs fire tog i timen. Kapaciteten vil formentlig designes til at hvert af disse togsystemer kan udvides til kvartersdrift og dermed otte tog i timen. Dertil kommer potentielle tog fra Sverige og Tyskland....
Så giver det da slet ikke mening at have en løsning med kun et spor over Kattegat i spil. Der er nogen, der ikke kan regne. "Overfarten" tager 12 minutter for et tog, der ellerede er oppe i fart. Så er der 30 - 12 - 12 = 6 minutter tilbage til at foretage krydsningen i, inkl. bremsning, omstilling af sporskifter, signalgivning, omstilling af sporskifter, signalgivning og acceleration. Togene må heller ikke være den mindste smule forsinkede. Men alt det klarer Banedanmark og DSB vel nemt...
--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen
I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.