Ministeren om Kattegatforbindelsen - syd om Roskilde (Trafikpolitik)
Der er ca. 45 km land-til-land. Et godstog vil skulle bruge omkring en halv time på at tilbagelægge den strækning mod ca. 12 minutter for et persontog. Udenfor myldretiden burde det ikke være noget problem. Uden overhalingsspor undervejs bliver der ikke helt plads til et godstog med kun 20 minutter mellem persontogene, men hvad skulle problemet være i de tidsrum, hvor persontogene kun kører i halvtimesdrift?
Er der overhovedet behov for at sende gods den vej?
Godstrafikken går nord- syd og den som kører øst-vest ophører stort set når Fehmern-forbindelsen kommer.
En forbindelse med kun et spor over Kattegat og ned forbi Ringsted med 250 km/h betyder vel en køretid på min. 75-80 min mellem Aarhus og København.
Hvis man udbyggede i etaper en højhastighedsbane fra Ringsted via ny tunnel under Store Bælt og over Fyn og via tunnel under Lille Bælt og fortsatte ad ny bane til Aarhus burde man komme frem på samme tid som via en ensporet Kattegatforbindelse over Kalundborg / Ringsted og København.
Det ville sikre bedre betjening for mange flere og sikre alternativer ved uheld, sporarbejder og signalfejl mellem Aarhus og København.
Ydermere kan det udbygges i etaper.