Ministeren om Kattegatforbindelsen (Trafikpolitik)
Har du overvejet hvor få der ville sidde i toget hvis det kørte København - Aalborg nonstop eller kun med stop i Aarhus? (Selv men en stor passagervækst ift. i dag)
Præcis. Der kører i dag 2 IC-tog og et lyntog i timen over Storebælt og så et par myldretidstog. Det giver så nogle begrænsninger i forhold til hvor mange stationer, man kan springe over hvis de også skal have en okay dækning. Problemet er pladsen på skinnerne, og det er netop det togfonden og timemodellen skal løse. Både Kattegat og timemodellen giver den ekstra kapacitet der skal til at køre flere tog (så ingen stationer pludseligt skal have færre tog).
Det er jo netop det, der er lidt bizart. Man vil gerne ofre milliarder på en Kattegatbro, så man kan konkurrere med flytrafikken, navnlig mellem Aalborg og København. Men man kan ikke få det til at løbe rundt med rigtige lyntog, hverken mellem København og Aarhus eller København og Aalborg.
Det er jo ikke kun pladsen på skinnerne, der er problemet. Med 862.000 passagerer i fly mellem Aalborg og København kontra de 112.000 i toget, så er der et enormt potentielt passagergrundlag.
Så ved jeg godt, at tiden ikke er eneste grund, til at folk tager flyet.