Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Niels Munch, 8/9 2019, 22:10 (1905 dage siden) @ Pyloriis

Men 15 minutter ekstra mellem afgang og 6 min længere køretid er nu 21 minutter. Så nærmer vi os køretiden for busdrift.


Frit efter hukommelsen og til orientering: Dengang - for ikke så mange år siden - da Østbanen var en 75 km/t bane, var køreplanhastigheden (den gennemsnitlige rejsehastighed) 52 km/t, hvorimod Storstrøms Trafikselskab regnede noget under 40 km/t for landevejsbusser (regionalruter, bybusser max 18 km/t).

Mon ikke den aktuelle vejbelastning taler for en endnu ringere køreplanhastighed for regionalbusser, især i myldretimerne?

Endelig kan nogen mene, at 15 min. togdriften, der p.t. alene kommer strækningen Hårlev-Køge til gode, er en form for "overkill".


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak