Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af Pyloriis, 5/9 2019, 12:01 (1905 dage siden) @ Frank Poulsen

Du taler så meget om at man skal gøre mere for pendlerne og få flere til at tage toget som pendlere, frem for landsdelstrafikken. Fair nok. Her har vi netop en mulighed hvor fremtiden kan netop få flere pendlere til at tage taget mod Kbh, fordi forholdene bliver forbedret, så i stedet for at kæmpe for at bevare en god bane, kæmpe for at udvide med det dobbeltspor Køge-Køge Nord, og bevare kvartersdrift og få den helt til Roskilde som helt optimalt, så vil du i stedet lukke og få endnu flere biler ud på vejene. Husk på, at har man først taget bilen fra Stevns og er kæmpet sig ind til Køge station alternativt udenom til Køge Nord, ja så bliver man ofte i bilen og så bliver det også pakket på de veje mod KBH som du tager.

Stop lige en halv omgang!
Nogle har planlagt at reducere til ½ times drift. Det ser ikke ud til at blive ændret foreløbigt - om nogen sinde da det kræver opgravning tværs over motorvejen. Mangel på rettidig omhu kunne man måske sige.
Dertil kommer en udgift på 440 mio kr indenfor få år til udskiftning af skinner.
Der var ikke penge til at lave Ringsted Station færdig - kun til en halv løsning, som om 10 år skal udbedres med deraf følgende gener.
Der var ikke penge til at lave overdækning af Køge Nord's perroner.
Der var ikke penge til blot at have været vist lidt rettidig omhu og lavet plads til 4 spor ad den nye Køge Bugt bane (Blot indtil Vallensbæk - havde næppe kostet mange penge).
Så de 1. mio passagerer på "Østbanen", hvoraf mange er unge og næppe bilister, fylder ikke meget på motorvejen ind mod København.

Regionerne (her region Sjælland) har jo ikke midlerne til udskiftningen. Eller vil du tage dem fra sygehusene og undlade at behandle nogle patienter og håbe på de ikke går over i det private?

Men ellers er jeg fuldstændig enig i at det ærgerligt at "man" har så lidt fokus på at skabe et kollektivt transportsystem som hænger sammen - også om 20-30 år, hvor det at tage bilen bliver besværligt gjort på forskel vis.


Jeg forstår faktisk ikke at man hos Lokaltog ikke reklamerer mere for at få folk til at tage toget... Fra Hårlev til Køge tager toget 12 min!!! Man kan parkere rimelig tæt på i Hårlev, i Køge har de flyttet de gratis p-pladser væk fra stationsområdet så der er endnu længere at gå. Ifølge Krak tager samme tur i bil 16 min, vel og mærke UDEN myldretid! Det giver langt mere mening at tage toget hele vejen fra Hårlev end at køre til Køge og sætte bilen for at tage S-toget videre.

Ja - hvis man har bilen - blot er det vist mange uddannelsessøgende som mest kører med "Østbanen"?
Og passer det ikke med ½-times driften - ja så kan bilen være alternativet hvis ikke busdrift med 10 minutters interval kan klare det?


Og nej man kan ikke skifte på Køge Nord fra Østbanen… Men det er jo kun i retning mod vest det ville være interessant, langt størsteparten skal jo mod nord. Altså er det da fuldstændig lige meget om man skifter i Køge eller Ølby eller Køge Nord... For dem der skal mod Kbh.

Enig - men der er vist mange som skal til Roskilde - både sygehus og universitet.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak