Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)
Som jeg skrev kunne bussen benytte jernbanesporet de sidste kilometer. Ja faktisk vel fra Vallø og ind til Køge!
Så kan man jo ligeså godt beholde toget, som både er hurtigere og mere komfortabelt end bussen nogensinde bliver. Man skal også have med i beregningen, at en stor del af kunderne forsvinder, når toget erstattes af en bus.
Det koster også at fjerne jernbanesporene og asfaltere, både tid og penge - og skal der laves to vejbaner, eller skal busserne passere hinanden på de eksisterende stationer? Skal der laves dobbeltvejbane bliver det endnu dyrere. Endelig vil bilisterne hurtigt finde ud af at køre samme vej, så vil bussen alligevel holde i kø der.
Så kan du ligeså godt lukke banen og tvinge folk over i bilen med det samme.
Østbanen bliver også brugt til at forberede skoledagen/lave lektier (for de mange studerende til gymnasiet eller handelsskolen) eller arbejde undervejs - noget der ikke kan lade sig gøre i en bus, fordi den simpelthen køre mere uroligt.