Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)
Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.
Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere
Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.
Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.
Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.
"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.
Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?
Alternativet er den enkelte passager over de næste 40 år betaler 11 kr. mere pr rejse alene til udskiftning af skinner!