Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)

af mikedk2100, 5/9 2019, 13:46 (1905 dage siden) @ Pyloriis

Udover det, så skal der jo stadig køre tog mellem Køge og Roskilde - medmindre du også vil asfaltere banen der og sætte en bus ind.

Nej - det vil jeg ikke. Der kører DSB i dag. Og formentlig skulle regionstog kører her. Det kan de vel stadig da det er Banedanmark som ejer disse skinner!
Nu er det jo ikke min skyld at man har valgt at lade skinnerne have forskellige ejere.

Nej det er ikke din skyld (og gudskelov for, at Banedanmark ikke styrer lokalbanernes infrastruktur). Men hvis du indsætter busser i stedet for tog på Østbanen, så ender man op med, at skulle have en bane mellem Køge og Roskilde, som ikke er elektrificeret. Det er dyrt at have de få km bane til specielt materiel. Jeg har ikke fundet et opdateret antal passagerer for strækningen Køge-Roskilde, men i 2005 var der 3.100 daglige passagerer. Mange af dem er nok forsvundet mens der er leget med signalerne, og endnu flere vil forsvinde, når ikke Østbanen kan være med til at føde den. Derfor vil den også ende med at skulle erstattes af busser.

Der er andet ved kollektiv trafik, der spiller ind, end bare hyppighed. Blandt andet komfort, rejsetid, pris, antal skift osv. Jeg tror din idé vil dræbe den kollektive trafik og dermed Stevns/Østsjælland, for folk forsvinder hastigt over i bilen eller flytter væk. De unge på gymnasiet/handelsskolen vil også være tvunget til at anskaffe sig bil, så snart de fylder 18, medmindre de flytter. Så er vi tilbage til flextrafik/taxa til de ganske få passagerer, der er tilbage. Men sådan kan man også affolke og udsulte et område.

Der kan nu være ganske godt komfort i en bus - afhængig helt af hvad man vil betale!
Hvad hyppighed angår vil der faktisk være flere afgange.
Rejsetiden stiger nok lidt - men kompenseres så med hyppigere afgange.
Og området bliver ikke affolket af den grund - efter hvad jeg ved er boligpriserne stigende på Stevns.

Ja boligpriserne er stigende - netop på grund af en velfungerende jernbane med rimelig nem adgang til Køge (og København om en del år). Og alt er jo afhængig af, hvis øjne der ser - jeg ved kun, at komforten i en rutebus ikke er i min interesse, og det er jo heller ingen hemmelighed, at skinnebåren transport trækker langt flere passagerer til end bussen gør.

Som Frank nævner, så stiger transporttiden gevaldigt - en fordobling kan ikke udelukkes. Og folk vil forsvinde, så det ikke kan betale sig at have store busser kørende rundt hvert 10. minut.

Men i den sidste ende er det et spørgsmål om penge og hvem som skal betale!
Så hvor vi du skære ned? Sygehuse, plejehjem, skoler, børnehaver, militæret, politiet? Mulighederne er mange!:-|
I min verden - brug pengene hvor man får mest nytte. :-)
Det gør man ved at reducere bilerne på indfaldsvejene til de større byer. Hvor disse mennesker kan komme hurtigere frem med tog. Videre med hurtige og hyppigt kørende S-tog / metro / letbaner / Busser. Korte skiftetider / lave priser / overdækninger så man ikke skal klædes ud til en tur til Nordpolen (selvom man vel snart kan gå rundt der i badebukser:-D )

Sandt nok, at det er et spørgsmål om penge. Hvad jeg mener, der skal skæres på er ikke et emne for dette forum. Men du vil netop sætte flere biler på indfaldsvejene ved at nedlægge Østbanen. At tro, at de tager bussen eller stiller bilen i Køge og så tager toget er utopi. De bliver sgu siddende i deres magelige og opvarmede bil, hvor de selv bestemmer rengøringsstandard og støjniveau. Bilen er alligevel en nødvendighed, så den er anskaffet, og derfor er prisen for turen altid lavere end toget. De er altid sikret end siddeplads - jamen så lever de da med køen på indfaldsvejen til Køge og motorvejen...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak