Ingen penge til lokalbanerne i dagens aftale (Trafikpolitik)
Har den opfattelse at flere Regioner gerne vil af med deres eks region sjælland og Tølløsebanen.
Bare en ide jeg har, som jeg ikke kan dukumentere
Det er set før - ikke mindst med Vestbanen for år tilbage.
Pudsigt nok kølnede lysten til nedlæggelse, når de lokale politikere blev gjort opmærksom på, at xx mio. kr. i tilskud ville forsvinde ved samme lejlighed.
Hvis man beder om 105 mio kr pr år i fem år er det politisk usmart at tildele dem samtidig med 1,5 mia kr til de ikke så super supersygehuse. Det ville se ud som om at jernbanerne vægter mere end 25 % i forhold til sundhed og så vil en del råbe op om at banepengene hellere skal gå til sygehushullet.
Mere sandsynligt er en tildeling i forbindelse med kasseeftersynet på baneområdet. Man må jo også sige at Regionerne overlever nu, når blå stue er kollapset og først skal rekonstrueres.
"Østbanen" er vel et godt eksempel. Denne bane har ca 1. mio passagerer pr. år. De fleste kører nok på hverdage. Det giver under 2.000 passagerer dagligt i hver retning.
Det koster angiveligt 440 mio kr at udskifte skinnerne (som så holder 40-50 år).
Dertil kommer signalsystemer og nye tog over de næste 40-50 år.Mon ikke det langt billigere kunne klares med busser?
Men ved skift til busser falder antallet af passagerer drastisk er min klare overbevisning, for de vil også skulle holde i kø ind mod Køge by eksempelvis, og hastigheden er langsommere, mere ukomfortabelt osv, flere busser på samme tider for at have plads til passagerne kræver mere personale osv. Så kan man altid diskutere om det er de penge værd til togenes og banens vedligehold. Det mener jeg.
Kender du forholdene ind til stationen i Køge fra syd?
For relativ få penge kunne man enten udvide vejen eller endnu bedre benytte nuværende spor på sidste del af strækningen til Køge Station.Jernbanedrift er dyr - men har også sine klare fordele hvis der er stort kundeunderlag eller man kan køre med høj hastighed hvor andre holder stille.
Men tilskud på ca. 22 kr pr dag pr passager udover hvad pågældende i forvejen betaler - det er vel en dårlig forretning for ALLE?
Men hvis udgiften for miljø, vej udgifter, tid og meget andet er højere ved busser og privatbiler?
Er de det?? Vejen er der jo allerede og den skal vedligeholdes!
En bus er billigere end et tog!
Miljømæssigt er forskellen nok ikke stor ved en el-bus og et dieseldrevet tog. Batteritog kan komme senere men koster sikkert ganske meget!
Og nej selvfølgelig kan man ikke bruge skinnerne det sidste stykke ind mod Køge? Nogle gange undrer jeg mig over dine forslag... Skinner er smallere end veje, så svært at finde plads til et par vejbaner på samme plads... Derudover ville du så også droppe toget til Haslev - Næstved fra Køge? De ligger jo ved siden af hinanden netop det sidste stykke ind.
Hvorfor ikke?
Busserne skal jo kun undgå køen om morgenen ind til byen og om eftermiddagen ud af byen. Så der er vist plads nok til at en bus kan køre ved siden af jernbanesporet om morgen de sidste 3-4 km og modsat om eftermiddagen - tror du ikke?
Og ja jeg kender til trafikken gennem Køge og ved at hvis man skal til Køge station og videre med s-tog (som mange jo gør) så er det hurtigere at tage toget fra Hårlev, end bilen, i myldretiderne, fra stationen og ud forbi krydset mod Stevns eller Hårlev kan det nemt tage 15 min, og så har du yderligere tid ned til Hårlev osv. Også derfor jeg er så meget imod at man vil gå over til halvtimesdrift fra Hårlev igen, når man skal køre igennem til Roskilde. Hyppighed er jo også en vigtig faktor. Og når først man på Køge station kan skifte til hurtigtoget (om nogle år) til Kbh, via Køge Nord, så vil det lokke endnu flere til at skifte til toget fra Østbanen, det er simpelthen meget tid der vindes i myldretiderne fordi Køge by snart er så pakket!
Nu kan man jo netop IKKE skifte på Køge Nord fra Østbanen til togene ind mod København. Kun via Køge station og de tog som kommer fra Lille Syd.