Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Det er prisen for tog med 300 km/h eller mere i timen og hyppigere afgange vil givet tiltrække bilister hvis billetprisrn er fornuftig og der lægges hindringer på vejtransporten.
Det meste af trafikken er pendling på kortere strækninger....
Spørgsmålet er vel egentlig, hvad vi gerne vil. Vil man tiltrække bilister til toget, både på "kortere pendlerstrækninger" og ture mellem landsdelene, hvad skal der så til? Københavnsområdet viser vel med al tydelighed, at selvom der er S-tog hver 10. minut, så siger statistikbanken, at man i bedste fald har stået status quo de sidste 5 år med antallet af passagerer. Det kan så skyldes de mange sporarbejder, signalprojekter, manglende tog etc. Men de passagerer, der er skredet over i bilen (eller måske har overvejet det offentlige, men er skræmt væk), kommer jo ikke tilbage til toget. De tager selvfølgelig også bilen mellem landsdelene.
De studerende og "andre fattigrøve" er for længst smuttet over i de billigere, mere komfortable og med garanteret siddeplads: Busserne.
Nu er Ringsted-Køge Nord-København godt nok lige åbnet med begrænset trafik, men lur mig - den har ikke taget nævneværdigt mange bilister til sig om 5 år. Men så kan vi selvfølgelig til den tid spørge os selv, hvorfor - imens man er i gang med at udvide Køge Bugt Motorvejen med endnu 2 spor eller Ring 5. Burde vi ikke allerede nu spørge, hvorfor?
Jeg kan faktisk godt lide Pylorus forslag, fordi det ikke er begrænset af "det plejer vi ikke"-tanken, som desværre gennemsyrer det offentlige system (herunder også DSB og Banedanmark). Det er desværre nok tankegangen, der er vigtigst at ændre - den almindelige dansker finder automatisk det produkt, som han/hun synes opfylder deres krav bedst. Bare kig på el-løbehjulenes bragende succes i storbyerne... Hvem havde set den komme sidste sommer?