Ny regering vil sætte Togfonden på sporet igen (Trafikpolitik)
Mit forslag går på en ny 4 sporet strækning fra Aalborg til lige nord for Kolding.
2 spor til højhastighedstog og 2 til godstog.
Ja det er måske flot med 4 spor - men hvem gider at have godstoge gennem de østjyske byer.
6 spor fra Aalborg imod syd... der er nu 2 passager-tog timen fra Aalborg til Aarhus - de fleste af dem er med kun et togsæt - og nogle få godstog om ugen. Var det bedre at kigge på hvordan man kan skaffe mere trafik de nuværende spor. De fleste højhastighedsbanen er lagt, hvor der i vejen var trafik i en mængde, at det gav mening at bygge en ny strækning.
De nuværende jernbanelinier fra Kolding til nord for Aarhus kunne givet benyttes til en regionalbane.
Højhastighedstog skal ikke nødvendigsvis ind til Fredericia, Vejle, Horsens for blot at tage de største byer.
Istedet placetes som i Tyskland stationer som betjener en eller flere byer udenfor bykernen. Til gavn for alle de passager som gerne vil hurtigt frem og som i København ikke sættes af ved bestemmelsesstedet eller 2 km derfra!
Hvad bruger du som eksempel i Tyskland? Af større byer i Tyskland, med højhastighedstog, som kender jeg, er kun Kassel, hvor man bruger en anden en station til højhastighedstog end hovedbanegården. Kassel-Wilhelmshöhe er stadig station, som er i byen, og det var en, som var der i forvejen.
Det er prisen for tog med 300 km/h eller mere i timen og hyppigere afgange vil givet tiltrække bilister hvis billetprisrn er fornuftig og der lægges hindringer på vejtransporten.
Det meste af trafikken er pendling på kortere strækninger....